Visuell identitet är en av de viktigaste sakerna ett företag bör prioritera. Då man startar upp sitt företag är det viktigt att man sätter sig ner och funderar på hur du vill visa upp ditt företag för dina kunder och medarbetare. Visuell identitet betydet inte bara en grafisk logo och nån annons utan det innebär allt som ditt företag står för, din synlighet, din orginalitet och hur du särskiljer dig från dina konkurrenter. Den visuella identiteten är företagets inre själ. Den visuella utformningen skall tillsammans med de ord och den grafiska profil du visar upp, förstärka de centrala värdena i hela företaget. Ledningen, strategin och produktkvaliteten är en av de viktigaste delarna i helheten.
De faktorer som skall ingå i den visuella identiteten är:
1. Identiteten: Vad står ditt företag för? Vilka är dina starkaste sidor? Vilka speciella kunskaper har du? Vad värderar du?
2. Bakgrunden: Varför har du grundat företaget? Varför skall kunderna lita på dig?
3. Visionen: Vad strävar du till? Vad är ditt mål?
4. Image: Vad vill du att kunderna skall tänka om dig? Hur berättar du om ditt företag? Hur ser ditt företag ut?
Den image som du vill visa till dina kunder, konkurrenter och medarbetare skall innehålla ett orginellt budskap, något som i korta ordalag berättar vad ditt företag är och så pass kort att man kommer ihåg det. (man – mottagaren). Detta budskap skall sen förstärkas med bild, färg och form – tillsammans bildar detta ditt företags visuella identitet.
Med andra ord – mottagarna (kunder, medarbetare) får genom din visuella identitet reda på ditt företags ideal, image och kvalitet på dina produkter och tjänster.
Nästa inlägg kommer att behandla vad som skall ingå i företagets visuella identitet.