Varje företagare borde ha ett mål – och en vision hur han skall uppnå det målet. Tyvärr så arbetar de flesta småföretagare med en dag eller en vecka i sänder. *bara det går ihop*. Helt rätt, visst skall företaget gå runt, man skall klara av att betala fakturorna och lönerna och försäkringarna och elen och etc…
MEN för att komma upp till den nivå där man inte behöver ha magsår varje månad för att man ser att inte pengarna räcker till så bör man ta sig en funderare på vart man vill komma med sitt företag.
För att komma igång med sin planering finns det några frågor man bör ställa sig:
1. Vad är de två viktigaste målen företaget bör nå inom 6 månader, 12 månader och inom 2 år?
2. Vilka externa och interna utmaningar kommer jag att möta då jag försöker nå de målen?
3. Vilka 3 strategier har jag redan avklarat för att nå de målen?
4. Beskrivning av målgruppen för min produkt, inklusive det som MOTIVERAR kunderna att köpa från mig?
5. När en potentiell kund tänker på mitt företag, vad vill jag att han/hon skall tänka?
6. Vilka är mina största konkurrenter, vilken är deras position till mina kunder?
7. Hur skiljer jag mig från mina konkurrenter?
8. Vilka är de viktigaste invändningarna jag uppfattat från mina affärsmöjligheter, och vilka steg har jag tagit för att övervinna detta?
Genom att hitta ett svar till alla dessa ovanstående frågor tillsammans med nyckelpersoner till företaget kan företaget nå ett mål.
och vad är målet?