Ofta hör jag andra företagare klaga på att kunderna inte ställer upp för deras verksamhet. Varje gång jag hör det så känner jag en viss bestörtelse över deras kommentarer.
För det första så sjunker mitt minne hastigt till min egen okunskap då jag som 25-åring tog mina första stapplande steg som företagare inom servicebranschen. Vilka krav jag satte på mina kunder då. Att de skulle minsann se till att jag klarade av att hålla skutan flytande. Det var på deras ansvar. Att mitt företag skulle gå runt. Oj då. umm. Riktigt så är det ju inte. Så kan man ju inte tänka. Men jag var omogen då. Oförstående.
Min andra tanke är att påbörja en föreläsning om kundbehov. Hur man genast måste svänga sitt tankesätt till något som baserar sig på behov. Behoven som kunden har. Du måste lyssna på dem!
Lyssna på dina kunder!
Det är inte kunderna som sviker då de inte strömmar till dig. Det är du som har glömt bort att kommunicera med dem. Att ta fram deras behov i din kommunikation. Att lyssna på dina kunder och att anpassa din produkt, efter deras behov.
”behov och känslor, tillfredsställda behov. Visst vill du ha en nöjd kund?”
Nu menar jag ju förståss inte att du skall ändra om hela ditt företagskoncept så där på en gång, men eventuellt finns det små saker du kan göra – som te.x. att svänga om ditt tankesätt och sluta sätta skulden på kunderna.
För det första, kunderna finns inte till för ditt företag. Det är ditt företag som finns till för dina kunder. Gå ut och se på ditt företag med dina kunders ögon. Vad ser du? Minns du hur bra det gick i början på din karriär då du berättade med stor glöd om dina produkter? Du visste då du startade ditt företag att du har en produkt som tillfredsställer just de kundernas behov.
”ta fram din glöd igen”
Men kundens behov växlar, den förändras både med tiden och med åldern. Med livssituationen. Ekonomin spelar även en stor roll idagens läge. Vi lever i dåliga tider just nu. Men, trots det så finns kunder där ute, som ändå har behov av vår produkt. Vi måste bara nå dem. Vi måste som företagare sätta oss ner och se vilka behov vi tillfredsställer hos våra kunder. Hur skall vi fånga deras intresse genom vår kommunikation?
”ta fram känslan kunden får när han konsumerat din produkt”
Vi måste kunna förutse kundens behov, deras intressen och deras önskemål. När vi har hittat behoven och namngett dem så måste vi utforma vår kommunikation på ett sätt som servar kunderna. Som lockar dem. Ta fram känslan. Visa dem med bilder. Locka dem till oss. Ge dem något som de inte vill vara utan.
”locka dina kunder med bilder som tar fram fördelen med din produkt”
Men ibland är det inte tillräckligt att ändra sin kommunikation, du måste kanske också ha något nytt, någon ny produkt som lockar nya kunder till dig. Som också gör att dina gamla kunder återkommer till dig. Och att få dem att prata gott om dig. De skryter gärna över dig för att du tagit hänsyn till deras behov och känslor. Det ger ju dig en liten guldgruva. Gott rykte lever man bra på. En tid. Men sen får man inte bli för bekväm. Och börja klaga på att kunderna sviker. Igen. För det är inte kunderna som skall se till att ditt företag rullar, det är du som skall finnas till för att serva dina kunder. Överraska dina kunder. Överträffa kundens förväntningar.
Tummen upp! Det som är det svåra i dagens läge är att hålla sig uppdaterad på vilka medier kunderna rör sig, för fjolårets sanning är inte automatiskt dagens sanning.
Tack Kjell! Jag vet att ert problem är att hålla sig uppdaterad- för ni har fullt upp med att producera er varor. Och är man inte aktiv och söker sina kunder på de olika medierna, så är det svårt att hålla koll. Men det finns hjälp att få, du måste bara våga fråga 🙂 Jag kommer gärna och hjälper dig!