Det var en gång…. Minns du hur förväntansfull du blev när du hörde de orden som barn? Förväntan att få höra en spännande historia. Idag använder man historier i företag för att nå ut. Storytelling är något som hjälper ditt företag att nå ut till massorna. Du kan visa din unikhet, du kan visa något som skiljer dig åt från dina konkurrenter.
Hur gör man det då? Tja, själv är jag ingen expert på storytelling, men jag siktar på att bli det. Jag vill lära mig det. För idag måste man vara unik för att nå ut. För att få uppmärksamhet. För att visa vem man är. För att gå över sina konkurrenter. Min historia skall vara enkel, den skall ge förståelse och den skall vara värd att komma ihåg. Den skall kunna återberättas.
En bra historia kommer vi ihåg. Vi kommer ihåg sagorna vi hörde som barn. Vi minns hur roligt det var att höra en bra story. En bra historia. En bra saga. Idag heter det en bra story. Storytelling är ett av dagens marknadsföringsverktyg. Produkter kan kopieras men din historia är bara din och kan inte kopieras.
En bra story skall innehålla följande delar enligt The Astonishing Power of Story av Justin Cohen
1) Bestäm först vad du vill att publiken ska tänka eller göra annorlunda efter att ha hört din historia. Det är själva slutpoängen med den.
2) När slutpoängen är fastställd ska du fundera ut exempel som tydliggör din poäng. Från ditt eget eller andras liv, nyhetsflödet eller fantasin.
3) Lägg upp din berättelse i fyra steg:
- Drivkraft – i varje berättelse finns någon som vill något. Vem är din huvudperson och vad vill han eller hon?
- Motstånd – vad är det för hinder som huvudpersonen måste komma över för att få det han eller hon vill ha? Hur handlar huvudpersonen för att göra det?
- Upplösning – huvudpersonen kan få en insikt som löser problemet.
- Slutpoäng – här trummar du in sensmoralen i din berättelse.