Passion i företaget är ingen garanti för att företagsidén skall lyckas. Det behövs även en bra idé, ett bra team, en stor passion och ett bra ledarskap. Man kan jämföra passionen med elden, den är smittsam och den tänder investerare, affärspartner, kunder och anställda. Men ifall man inte kontrollerar passionen så kan den förstöra allt, men genom kontroll och fokusering leder den till succé.
Ett koncept bestående av en stor passion, bra team och ledare som tillfredsställer ett behov har all chans att lyckas. När företaget gör upp sin plan bör han fokusera på vem hans kunder är och sen finna dem. Många företagare som har en passion gör misstaget att inte fokusera på det viktigaste, nämligen kunderna, utan istället äter passionen upp deras affärsidé.
Passionen skall användas till identifikation av kunderna, beslut om vilket värde företagets produkt kan ge till dem samt reda ut möjligheterna hur man skall nå dessa kunder är grundprincipen för att lyckas. Passionen kan även bli missriktad när företagaren har fullt upp med den dagliga verksamheten. Då bör man sätta sig ner och fundera på hur man skall fokusera sin energi. Det är viktigt att ta sig tid över att reflektera över sina affärsmål och vart man vill rikta sin passion.
Nedan en lista som rekommenderas på marknadsföringsstrategier som företaget borde förbinda sig med att lansera inom 6 månader.
MÅL
ÅTGÄRDER SOM KRÄVS FÖR ATT UPPNÅ MÅLET
DEADLINE
MÅTT PÅ FRAMGÅNG
ANSVARIG
Observera att man kan ha många mål. man behöver inte begränsa sig till bara ett mål. De största målen skall delas upp i delmål.
För att komma ihåg din passion för ditt företag så rekommenderas att du lägger upp på ett papper i ditt kontor de 10 viktigaste orsakerna bl.a. varför du startat upp ditt företag, vilken passion du har för sitt företag och vad är det som du älskar med ditt företag.