Vilken vår det har varit. Vilka snabba förändringar vi har upplevt. Vilka utmaningar många företagare har fått uppleva. Många företagare har fått plocka fram nya sätt att jobba, och många har insett att de har mera kreativitet, mod och styrkor än vad de tidigare trott.
Jag har sett flera företagare över en natt kommit upp med en ny kreativ idé –som de genast satt i rullning. Utan att tveka, utan att göra upp planer eller kostnadskalkyler. Bara kört på och testat. De flesta av dessa förändringar har verkligen lyckats och det har uppstått nya inkomstmöjligheter då de gamla har lagts på is. Det är ju förstås inte att rekommendera att man bara kör på med en ny idé, men i dessa tider har det inte funnits många alternativ heller. Det handlar om att överleva.
Vi har också sett att digitala tjänster har ökat i mängder och massor, vilket är både bra och kanske mindre bra. Det som är mindre bra är att det nu finns ett överflöd av alla möjliga kurser och konkurrensen är hård.
Själv höll jag på att bygga upp en ny portal i mars då Coronan slog till, Ostroentre.fi.
Jag hade också planerat att delta i Stormässan och höll på att bygga upp ett helt nytt koncept tillsammans med en annan företagare. Pusslet hölls på att läggas och vi hittade flera samarbetspartners som skulle vara med på ett eller annat sätt i vår monter.
Jag fortsatte samtidigt bygga på portalen Ostroentre som jag har under många år funderat på – och sett behovet av.
Då jag hade sidan klar sökte jag efter en innehållsproducent och en försäljare. Jag lade in ett inlägg på LinkedIn och det tog inte länge före det nappade. Jag fick två nya samarbetspartners som ville jobba med portalen och dess innehåll. Försäljningen och marknadsföringen sattes igång och .. så kom coronan.
- Skitt också – nu skiter det sig tänkte jag.
Men vi har fortsatt jobba, och har till vår glädje fått mycket positiv feedback. Det går sakta, och det är förståeligt att företagen avvaktar och ser hur ”livet” utvecklas.
Jag har även fått samarbetsförslag, och det tackar jag ju givetvis inte nej till. Alla med en idé är mera än välkommen! Det finns utrymme att bygga på det här konceptet hur mycket som helst. Partnerskap är jag alltid öppen för 🙂
Synlighet behövs, för alla företag. För alla produkter och tjänster. Vi måste nå ut till våra kunder, oberoende vad det är för tider. För utan kunder, ingen inkomst, inget företag.
Så varför har jag då byggt upp den här portalen tänker du kanske? Finns det inte liknande redan?
Nej, det gör det inte. Inte en portal som har alla dessa delar, enkom för företag i Österbotten. En portal som vänder sig till B2B och B2C.
Jag vill hjälpa företagen att marknadsföra sig, och till ett humant pris. För en annons för 90 € som syns i ett halvt år är ingen summa att tala om. Eller om företaget väljer ett större plus paket så får hen ett också värdefullare paket. Nå, nu tänker jag inte gå in på detaljerna – de kan man läsa om här https://ostroentre.fi/faq-och-prislista/
Det jag brinner för och vill är att hjälpa företagen att synas. Även föreläsare, talare och kurser. Jag vill hjälpa Österbottens företagare att nå ut till sina kunder. Man skulle även kunna säga att portalen är som en digital mässa – som besökare skall du kunna gå runt och se vad du hittar för intressant. Vill du som företagare eller talare/föreläsare synas, hör nu av dig! Sänd ett mail till maria@ostorentre.fi så kontaktar jag dig!
Aktuellt nu
Flera försäljare sökes nu, vår nuvarande försäljare gör ett bra jobb – men Österbotten är stort, och det finns många företag här. Så nu söker jag en finskspråkig försäljare och det finns även utrymme för en till svenskspråkig försäljare. Betalningen är provisionsbaserad.
Vi söker också en finskspråkig innehållsproducent, och jag har hittat en företagare som är intresserad. Vi har möte i morgon, så får se.
Men försäljaren söker vi ännu. Känner du någon så sänd i väg ett mail till maria@ostroentre.fi
Nu skall jag fortsätta jobba med mina uppdrag, hemsidor, kommunikation och design.
Ha det gott!