Ja, varför skall du fundera på hur du vill att ditt företag skall uppfattas? Ett svar kan vara att det idag finns överflöd av produkter och tjänster att välja mellan. För att bli kundens slutliga val så måste du våga sticka ut lite. Våga visa framfötterna och vara tydlig i hur du bli uppfattad.
Genom att besvara frågan hur du vill att ditt företag skall uppfattas så kommer du att få en vägledning och en aha-upplevelse. Du förstår vilka insatser du behöver göra för din marknadsföring. För din synlighet.
Din målgrupp behöver förstå med några enkla ord vad ditt erbjudande är. Din målgrupp har ett behov som du kan tillfredsställa.
Men för att du skall veta hur kommunikationen skall ske, så behöver du först reda ut vem som är din målgrupp. Är det grannar, vänner, släktingar som du är vän med på Facebook? Eller är det de som har behov av just din produkt som inte ännu vet om att ditt företag existerar?
Givetvis är det de som inte vet om att du existerar som du behöver nå. Men hur når dem?
För det första så måste du veta exakt vem de är och sen undersöka var de finns.
– Är det kvinnor och män mellan 30-40?
– Är det skolungdomar mellan 15-18?
– Är det pensionärer, barn? Singelpersoner, ungdomar, gifta, företagare, människor i arbetslivet, föreningar? Ja, listan kan göras lång.
Har du tänkt på hur många sorts olika behov och åsikter det finns i åldersgruppen 30-40? Det är ganska mycket det. Att göra en målgruppsanalys kräver att du listar ut hur målgruppen tänker, känner och vilka behov de har. Och nu måste du givetvis gissa dig till dessa svar.
Hur får jag som kund mitt behov tillfredsställd genom att köpa din produkt? Börja med det.
Vi tar resten sen, någon annan dag. Stay tuned.
Tjingeling #celma_marketing