Alla människor har sin egen världskarta. Ingen har samma världskarta eller bild som du. Alla fokuserar på sin egen bild och sin egen verklighet av världen. Inte ens dina föräldrar eller syskon har samma världsbild som du. Vi utesluter, vi tror på olika saker och vi känner olika saker.
Alla strävar mot olika saker.
Vi måste lära oss att acceptera att alla har sin egen världskarta. Ingen kan säga åt en annan att de har fel bild på en sak. Vi ser helt enkelt inte på en sak på samma sätt.
Hur vi lägger märke till saker och uppfattar saker är helt baserat på vår egna erfarenheter som vi fått genom livet. Jag ser det som jag tycker är intressant och uppfattar viktigt och omedvetet utesluter detaljer som jag inte uppfattar. Du kanske ser just de detaljerna och förstår inte varför jag inte ser dem.
När man accepterar att alla har sin egen världskarta så är det lättare att förstå andra. Du förstår att de inte ser på saken som du, och du behöver inte sätta energi på att kritisera eller fördöma den andra.
Hur lätt är inte det?
Tyvärr är det ju så att det är väldigt få som har denna förståelse. Det är därför vi inte ibland kan komma överens om saker och ting.
Debatter som pågår i sociala medier och insändare visar mycket tydligt att motparterna försöker tvinga på andra sin världsbild. Det finns tydligen inget utrymme i de heta debatterna att ta sig tid att tänka till lite. Att förstå att den andra ser på saken helt baserat på sin världsbild. Att hen inte uppfattar saken som du gör. Istället trycker motparten på sin världsbild på den andra och debatten fortsätter tills en av parterna ger upp.
Varför kan vi inte bara acceptera att andra har en annan åsikt? Min åsikt är min, och din åsikt är din.
Det är också viktigt att man som företagare förstår hur kunderna tänker och uppfattar våra meddelanden. Har vi tagit hänsyn till hur en kund uppfattar en produktbeskrivning? Har kunden tillräckligt kunskap och erfarenhet av vår produkt så att de kan förstå beskrivningen? Det här är en sak som många företagare missar. Beskrivningen av produkten förklaras så fåordigt eller flummigt, att kunden inte förstår varför de behöver den.
Därför är det viktigt att be någon annan beskriva produkten, och gärna skall skribenten (innehållsproducenten) ha så lite kunskap om produkten från tidigare. Innehållsproducents uppgift är att intervjua företagaren om produkten och få fram en tillräckligt omfattande beskrivning så att kunderna uppfattar de detaljer de behöver för att kunna göra ett köpbeslut. En duktig skribent tar in detaljer från olika synvinklar – så att beskrivningen når målgruppens världsbild.
Hur ser du på det här med världsbilder? Har du en annan syn på saken?