Det är viktigt för ett företag att få uppmärksamhet. Det vet vi alla. Ändå finns det tusentals företag som man aldrig hört talas om. Hur kommer det sig?
Ifall du är beroende av att kunder hittar dig, att många kunder hittar dig, så måste du fundera en eller två gånger på hurudant meddelande du tar fram – för att kunden skall hitta dig och så att han får förtroende för ditt företag. Konkurrensen är hård och snabb idag. Varje dag belastas vi med nya meddelanden om nya saker som finns på marknaden. Din produkt kan ersättas med något motsvarande inom några sekunder. Det finns knappt trogna kunder mera, det finns så mycket att välja på och infallen blir snabbare och snabbare.
Några saker som är bra att ha i minnet när du funderar på ditt meddelande:
1. Budskapet skall vara klart och tydligt:
Före du beskriver din verksamhet och produkt – tänk över några viktiga punkter
- Kan du beskriva din produkt/tjänst klart och konsist?
- Vilka egenskaper skiljer dina erbjudande från andra inom samma bransch?
- Vad har kunderna för nytta av din product?
Ifall du inte hittar svaren meddetsamma, då löns det att fokusera på att utveckla tydliga svar.
2. Lägg energi i ditt budskap
Det är hur du beskriver ditt företag som leder till att kunden handlar. Unvikt adjektiv i meddelandet (adjektiv talar om hur något är eller uppfattas, tex – en FIN bil, en GOD kaka etc.). Fokusera istället på att ta fram verben fyllda med energi ( verb uttrycker handlingar, skeenden, processer, tillstånd etc.). Ta fram specifika fördelen med produkten/tjänsten, förmedla vad kunden kan göra med produkten, nyttan med att köpa den: “spara tid och pengar nu”.
3. Skapa minnesbilder
Tydliga ord och meddelanden har en förmåga att måla en inre bild hos kunden, det lämnar ett avtryck i deras mevetande. Det viktigaste av allt är att de får känslan att det finns en människa bakom ditt företag. En smart beskrivning får kunderna hastigt att välja det, men en uppriktig beskrivning höjer ditt rykte och gör kunderna mera lojala. Visa vem du är, vad du står för och hur du jobbar.
4. Ett enkelt budskap
Genom ett enkelt språk får du mottagaren lättare att förstå och minnas din verksamhet. Komplexitet och onödiga fraser leder bara till irritation och svårare för mottagaren att minnas och förstå dig. Använd ord som mottagaren känner igen meddetsamma. Lätta ord. Krångla inte till det i onödan.
5. Förfina ditt budskap
När du skrivit ner ditt budskap, granska formuleringen med kritiska ögon. Sätt på dig kundens glasögon och försök tänka dig in i hans situation. Förstår han vad det är som du erbjuder? Finns det för många ord i meddelandet? Kan något tas bort? Bör något bytas ut? Ha flera andra att se på dina meddelande, hör noga på deras första kommentarer. Det som de inte förstår meddetsamma, gör inte dina kunder heller.
Lycka till!