Det material man väljer mellan för att stöda företagets budskap är bl.a. försäljningsmaterial, bilder, logon, direkt post, konferens och utställningsmaterial, PR, reklamannonser, online och e-post marknadsföring. Det man även bör fundera på är vikten av företagsnamnet. Företagsnamnet skall ge kunderna en association om vad det är man erbjuder.
Försäljningsmaterialet kan vara en broschyr, faktablad eller bara plastfickor med utprintat material. Det material man väljer beror på vem mottagaren är och hur grundlig information han/hon behöver för att kunna göra ett köpbeslut.
Många gånger behövs det inte en broschyr, det kan räcka med att kunden möter företaget/företagaren. När man planerar marknadsföringsmaterialet är det viktigt att tänka på helheten och inte ha för knappa resurser.
Ifall företaget behöver en broschyr och visitkort är det viktigt att de är professionellt gjorda, välskrivna, ger utförlig företagsinformation samt meddelar den image man vill ge åt kunden. Det är även viktigt att broschyrens material, papper samt printning är professionellt utförda.
Vid planeringen bör man även komma ihåg att inte lägga alla resurser på broschyrer och visitkort, utan pengarna skall även räcka till andra marknads- och försäljningsaktiviteter. Det är även viktigt att företaget tänker på att det kanske inte alltid löns att spendera för mycket resurser på aktiviteter som inte genererar intäkter. Därför är det viktigt att analysera om man verkligen har nytta av en broschyr. Man kan ställa sig frågorna:
- Vem läser materialet?
- Vad lär kunderna sig av det?
- Vad vill man att de skall göra med materialet?
- Är materialet tillräckligt professionellt utfört?
- Är det så lättförstått och informationsrikt att kunderna kan ta ett
köpbeslut?
- Är broschyren riktad till rätt målgrupp?
- Tar den fram kundens behov samt förmedlar den nyttan med att
konsumera företagets produkt/tjänst?
- Hur tydligt är budskapet och förstår kunden meddelandet om han inte är insatt i branschen?