Ikväll blir det workshop i Vörå. På högstadiet.Skall bli spännande att gå i de korridorerna igen. Är glad över att det finns företagare som insett att de måste ta tag i sin marknadsföring. För just nu ere lääge att ta tag i det. Det är nu vi skall satsa på att nå fram till vår målgrupp. Nu då det är dåliga tider.
Tyvärr så upptäcker jag att många företagare missar idag att satsa på sin synlighet. Att satsa på synligheten behöver inte betyda att du slänger iväg en massa pengar till ”hukka” – det betyder att du satsar i att få mera kunder, bestående kunder och framför allt SYNLIGHET.
Jag har pratat med ett flertal nyföretagare och har hört till min förskräckelse att det enda de funderar på är vilka och hur många annonser de skall sätta in i tidningen. Inget alls om hur deras visuella material skall se ut, logo, färger, sätt att kommunicera eller ens en tanke på hur de skall skriva och visa upp sig på Facebook eller andra sociala kanaler.
Vad händer då, om några månader som nyföretagare? Jo, du trodde att du skulle få tillräcklig synlighet genom tidningsannonsen och sen skippade du kommunikationen med målgruppen på nätet. Det är DÄR man skall satsa på att synas. Det är DÄR du hittar din målgrupp. Det är DÄR du kan svara på kundernas frågor, berätta om dig och ditt företag. Det är där du lär känna dina kunder – hittar deras vanor och behov. Hittar rätta sättet att prata med dem.
Fokusera. Fokusera på din hemsida. Där skall din information finnas. Där finns du och ditt företag. Skapa ett förtroende till dina kunder. De skall hitta all viktig information om dig där. På din hemsida. Prata med dina följare. Visa intresse. Finns där.
Sälj inte din produkt. Sälj ett svar på kundens behov. Prata om kundens behov. Berätta att du har svaret.
Begrav jantelagen. Den FINNS inte! Våga berätta hur unik du är. Du e bäst.
Var engagerad. Se till att dina gillare återkommer till dig för att det är så kul att prata med dig.
Lär dig några enkla tips. Det kommer du att ha nytta av. Alltid.