Alla har vi på ett eller annat sätt hamnat i en konflikt. Tyvärr hör konflikter till vardagen, till arbetslivet, till hemmet. Vi har alla olika erfarenheter, minnen och behov som styr våra tankar i en konfliktsituation. Vi säger ord som vi senare ångrar. Vi tar inte hänsyn till motpartens behov. Vi glömmer att analysera varför konflikten egentligen uppstod. Vi är bara arga och sårade över varandras beteende. Skall vi stå på oss, eller ge efter? Vem har rätt att vinna?
Enligt NVC (non violent communication) finns det ett enkelt svar till hur man löser en konflikt. Bemöt motparten med respekt och lyssna efter dennes behov. Lyssna på dina egna behov. Det finns inget ”jag har rätt och du har fel”. Döm inte, kritisera inte, försvara dig inte. Förklara inte. Lyssna istället.
Jag vet att det inte är lätt att lyssna när någon står och skriker ovanför ditt huvud. När någon säger ord till dig som sårar, rör upp känslor och berör.
Men försök backa ett steg, stanna upp och lyssna. Analysera: -varför säger du detta till mig? Vad är ditt behov? Vill du ha respekt? Tillit? Jämlikhet? Kontakt? Förståelse? Mod? Acceptans?
-Vad är mina behov? Behöver jag även respekt, tillit och få förståelse?
Fråga personen som du är i konflikt med: -Säger du detta till mig för att du behöver få förståelse? Respekt?
Genom att analysera behoven kan ni tillsammans komma på en lösning som tillgodoser era behov.
Detta låter verkligen alltför enkelt eller hur? Det är det också. Vi måste bara komma ihåg att backa och analysera. Inte gå i försvarsläge. Inte använda hårda ord. Inte kränka. Inte såra. Utan lyssna. Vara öppen för en lösning. Inte göra den andre till en fiende.
#blogg100 #dag33
Håller med om allt utom att man inte ska försvara sig. Förklara sig måste man – båda sidor – få göra, annars kan man inte nå ömsesidig förståelse.
jo, det har du rätt i. Men tänkte närmast på att man inte skall gå i försvarsläge – och lägga skulden för den andras ilska på sig själv.