Vad har hänt? Det här året har varit händelserikt på många sätt. Mitt bloggande rann ut i sanden i somras och jag drabbades av skrivkramp. Mera om det kan du läsa i slutet av det här inlägget. En hel del nya saker har hänt och jag har haft många fina kunduppdrag. Vi har även från Existens haft föreläsningsuppdrag som varit mycket givande. Mera av dessa är på gång. Vi pratar Åland, Nyland, Åboland och Österbotten. Vår föreläsningsserie har fått mycket bra uppskattning – eftersom vi inte bara pratar – utan även ger lyssnarna viktiga verktyg i form av praktiska övningar.
Men jag har också tillsammans med samarbetspartnern på Existens kommunikationsbyrå tillverkat nya produkter i form av digitala kurser. Den viktigaste produkten för mig personligen är givetvis marknadsföringskursen. Stoffet till kursen skrev jag under sommaren när inspirationen flödade och tangenterna glödde under solen. Materialet jag fick ihop ger företagaren (dig?) stöd och viktiga verktyg till marknadsföringsinsatserna. På ett enkelt och praktiskt sätt. Mera information hittar du här: http://existens.fi/kurs/marknadsforing-och-forsaljning/
I kursen har jag skrivit korta informationsrika avsnitt som avslutas med praktiska övningar. Du besvarar frågor som gäller ditt företag och jag ger feedback på svaren. Jag lovar att det inte är några ”high fly” frågor – utan praktiska och tankeväckande frågor som skall stödja din företagsutveckling och kommunikation. Vi går även igenom de vanligaste sociala kanalerna.
Med i kursen finns också avsnitt som samarbetspartnern Anne håller i trådarna för. Där får du viktiga kommunikationstips och feedback på dina texter. Lär dig skriva rätt så du når din målgrupp snabbt och enkelt. När hela kursen är genomgången har du en praktisk plan i din hand som kommer att stödja din kommunikation ett år framåt. Vad är bättre än det?
Det ack så svåra i kråksången är att min målgrupp (du) inte hinner eller tar dig tid att fundera på marknadsföringen. Jag är verkligen bekymrad över att du inte förstår hur viktigt det är att nå din egen målgrupp på rätt sätt. Och framför allt på ett enkelt sätt. Sidu, jag är en praktisk människa – och jag gör inte saker och ting invecklat.
Men, skomakaren själv borde ta sig en funderare. Och nu så här inför årets slut känner jag ett starkt behov att lyfta fram Celma på bordet igen. Jag har försummat Celma eftersom jag har mest koncentrerat mig på Existens kommunikationsbyrå. Men jag är ju en mångsidig företagare och hinner med mera än en sak, så nu skall jag skräpa mig.
Men en orsak att jag inte har bloggat på länge är att jag har blivit trimmad en hel del av samarbetspartnern i skrivandets ädla konst. Jag har hållit tillbaka en tid för att låta kunskapen sjunka in. Men nu känner jag att jag måste börja skriva mera, för det är med övning man får färdigheter. Så nu lär ni nog få läsa mitt svammel igen.
Jag återkommer snart ☺
å jaaa – skomakaren har uppdaterat den egna hemsidan idag. Det var på tiden. Jag hittade ett sånt fint tema åt en kund att jag bara måste få det till min egen hemsida. Vad tycker du?