Dagens rubrik är #mindrömkund
(inlägget hör till bloggutmaning #blogg30, mera info längst ner i inlägget)
Under de år som jag haft mitt företag har jag ofta funderat på hur min drömkund ser ut. Eller ser ut…hmmmm.. det är ju inte utseendet det handlar om. Allteftersom jag blir starkare i det jag vill så har jag också fått en tydlig bild på min drömkund. Det bästa är ju att jag har flera sådana kunder just nu.
Min drömkund är en kund som har startat ett företag för att hen är bra på att producera en viss produkt (alla företag är bra på det).
Den här företagaren behöver hjälp med att få sin produkt synlig. Företagaren kan producera sin produkt, men vill inte skapa visuellt marknadsföringsmaterial, ej heller vill hen skriva texter eller uppdatera sin hemsida. Sociala medier är också en jobbig sak.
Därför kontaktar hen mig direkt för hen inser att Celma kan fixa det där. Då får jag leverera det stora paketet och i princip arbetar jag så nära företagaren att jag är en del av företaget. En resurs. Företagets marknadsförare.
Observera!: ifall du bara vill ha en liten bit av paketet så är du lika mycket värd som vilken kund som helst. Alla mina kunder är värdefulla, och i princip är alla mina kunder mina drömkunder.
Jag skrev redan vad mitt stora paket innehåller, men ifall du inte orkar söka efter den texten så är förklarningen till det stora helhetspaketet här:
Då jag erbjuder kunder mitt ”stora helhetspaket” innebär det att jag börjar med att lära känna företagaren och dennes produkter. Sen börjar processen med att utveckla logon och den grafiska profilen. Samtidigt utvecklar jag kundens hemsida och förutom layouten skapar jag även innehållet med texter och fotografier (ibland fotograferar jag själv, men helst av allt samarbetar jag med en fotograf). Jag grundar sociala konton (oftast en Facebook-gilla sida och Instagramkonto). Till kontona gör jag även headers som passar till företagets grafiska profil. Jag fortsätter sedan med att göra en marknadsplanering, där jag tar fram företagets strategi, målsättningar, nuläget, konkurrenter, styrkor, målgruppen, tema och budskap, planering och aktivitet för ett halvår/år framåt. Ifall kunden vill fortsätta samarbetet fortsätter jag som företagets marknadsförare och uppdaterar de sociala kontona med jämna mellanrum och skriver texter till företagets nyhetssida produktbeskrivningar och intervjuer med kunder).
Jag nappade på den här utmaningen att blogga i 30 dagar, men ifall du är riktigt observant så kanske du märker att jag inte bloggar varje dag. Jag lägger mina egna regler här, och bloggar då jag hinner. Utmaningen borde kanske vara 30 ämnen.