Dag 1 #Mitt företag
(inlägget hör till bloggutmaning #blogg30, mera info längst ner i inlägget)
Mitt företag Celma har funnits sedan år 2011. Jag grundade företaget samtidigt som jag höll på att avsluta mina Tradenomstudier. Jag ville skapa något som bara var mitt. Något nytt och något som ingen annan kunde bestämma över.
Det är så jag fortsätter, varje dag. Skapar det jag vill göra och utvecklar mina tjänster med egen kraft, inlärd kunskap och med samarbetspartners.
Jag är en evig studerande och älskar att ta till mig nya kunskaper. Med kunskap blir man också starkare som människa. Marknadsföring har alltid intresserat mig, ett ämne som ständigt kräver att ta till sig ny kunskap. Grunderna i marknadsföring har jag fått genom årtal av studier, via Hanken, Åbo akademi och Vasa yrkeshögskola. Praktisk erfarenhet har jag fått genom de jobb jag haft som anställd och genom jobb jag har gjort åt andra företagare.
Vad betyder marknadsföring?
Marknadsföring innebär att göra potentiella kunder och konsumenter uppmärksamma på den tjänst eller vara som du erbjuder. Lanserar du en ny produkt är det viktigt att väcka intresse för den hos din potentiella målgrupp. Förutom kommunikation handlar även marknadsföring hur företaget syns och uppfattas – allt från din logo, hemsida och bilder och innehåll du visar upp på sociala medier.
Vad betyder titeln marknadsföringskonsult?
Jag titulerar mig som marknadsföringskonsult. Jag kommer småningom att ändra min titel efter avslutad utbildning (NLP Master) – till marknadsföringscoach. Så var det sagt.
Att vara konsult innebär för mig att hjälpa andra att lyckas. Kombinationen marknadsföring och konsult innebär att hjälpa andra (företagare) att synas. Coachtiteln kommer att innebära att hjälpa andra att lyckas med både den egna utvecklingen och företagets utveckling. Mitt tjänstepaket blir ännu större och kunden får ett otroligt stort paket.
Ibland blir jag nästan irriterad på mig själv att jag inte kan koncentrera mig på att bygga upp en av mina tjänster till en stadig tjänst – men då jag nu en gång lärt mig allt detta så vill jag också erbjuda kunden allt.
Då jag erbjuder kunder mitt ”stora helhetspaket” innebär det att jag börjar med att lära känna företagaren och dennes produkter. Sen börjar processen med att utveckla logon och den grafiska profilen. Samtidigt utvecklar jag kundens hemsida och förutom layouten skapar jag även innehållet med texter och fotografier (ibland fotograferar jag själv, men helst av allt samarbetar jag med en fotograf). Jag grundar sociala konton (oftast en Facebook-gilla sida och Instagramkonto). Till kontona gör jag även headers som passar till företagets grafiska profil. Jag fortsätter sedan med att göra en marknadsplanering, där jag tar fram företagets strategi, målsättningar, nuläget, konkurrenter, styrkor, målgruppen, tema och budskap, planering och aktivitet för ett halvår/år framåt.
Ifall kunden vill fortsätta samarbetet fortsätter jag som företagets marknadsförare och uppdaterar de sociala kontona med jämna mellanrum och skriver texter till företagets nyhetssida produktbeskrivningar och intervjuer med kunder).
Så med andra ord, köp in mig som resurs till ditt företaget så får ditt företag en plats på marknaden där dina kunder hittar dig.
Ifall du orkar och är intresserad så skrev jag ett blogginlägg för ett par år sedan där jag funderar på Kan du lösa morgondagens problem med gårdagens lösningar?