Personlighet är din identitet. Vem du är. Samma gäller ditt företag. Det du visar upp. Ditt företags identitet. Summan av dina signaler som du riktar till dina kunder, till omvärlden.
Vad visar du upp då? Jo, dina produkter, allt informationsmaterial, reklam, ditt beteende, din personals beteende. Om inte allt detta är genomtänkt och planerat, utan istället spretar åt tusen olika håll så kan din kund inte uppfatta ditt meddelande. Han förstår inte vem du är. Han kanske gillar din produkt, men kan inte rekommendera den vidare då han inte känner dig.
I dagens läge, med den stora mängd information som alla måste ta emot, är det svårt som en liten småföretagare att nå ut. Speciellt om du inte har tänkt igenom ovanstående. Ditt meddelande finns än här och än där. Otydliga meddelanden och meddelanden som inte överensstämmer med det andra. Att lägga dyra pengar i annonser och annat reklammaterial som inte når den rätta målgruppen är det sämsta man kan göra.
Jaha, tänker du säkert då. Hur skall man göra då? Jo, lösningen finns inne i ditt företag och hos ditt beteende. Bara att sätta sig ner och fundera på allt det som når ut, hur det når och på vilket sätt. Vill du lyckas med att nå ut idag så måste du tänka igenom alla dina kanaler.
Tänk på följande:
1. Din produkt, dina tjänster. Hur informerar du om dina tjänster? Vilka kanaler har du? Hur ser din servicekedja ut? Hur beter sig dina anställda mot kunderna? Hur levereras dina varor? Hur ser leverantören ut? Hur beter han sig när han levererar dina produkter till kunden? Hur ser dina återförsäljare ut? Hur beter de sig mot dina kunder?
2. Ditt visuella material. Hur har du paketerat dina produkter? Hur ser dina trycksaker ut, dina annonser, dina reklamblad, din hemsida, dina sociala medier. Hur kommunicerar du på sociala medier? På vilka sociala medier finns du? Vilken information finns på din hemsida? Har du en fungerande logo? Vad berättar din logo om ditt företag? Har du funderat på hur du använder färger i ditt material? Hur ser din skylt ut? Din bil? Finns det reklam på din bil?
Känner du att du kanske inte har tänkt tillräckligt mycket på detta och skulle gärna förnya ditt visuella material och ta tag i dina meddelanden? Det är fullt möjligt. Du kan endera sätta dig ner och fundera på det själv, eller så ringer du mig så kommer jag och hjälper dig hitta den rätta vägen till dina kunders hjärta. För det är ju dit du skall nå. Förnyelser är alltid bra. De kunder som du redan har kommer att stanna kvar hos dig och gilla din förnyelse. Samtidigt kommer även nya kunder att hitta dig, för mitt i allt så syns du på nya ställen – ställen där du inte tänkt på att du kan vara. Och dina meddelanden kommer i fortsättningen vara mycket mera tydligare och förståeliga. #blogg100, dag 91