Att nätverka har blivit populärare än någonsin. Det är nu vi skall synas och det är nu vi skall finnas. Att nätverka på nätet är ju ett sätt. Vi har Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ m.m. Har du ett företag och behöver hitta nya kunder är det superviktigt att vara aktiv på dessa kanaler. Men vi behöver även träffa nya människor/företagare/samarbetspartners live och då är det viktigt att man har på klart vad man behöver göra för att få nya kontakter, kunder etc.
Här i Österbotten har det börja hände en del på ”nätverksfronten”. Det finns några projekt som jag känner till:
Affärsutvecklingsluncher, där företagare kan träffas en gång i månaden och luncha tillsammans samt få ta del av en liten föreläsning.
Botnia Marketing, https://www.vasek.fi/projekt/botnia-marketing-sv-SE/
Kustösterbottens företagarförening ordnar även en företagarväncirkel: http://www.yrittajat.fi/sv-FI/kustosterbotten/organisation/foretagarvan-cirkeln/
Det finns säkert mera nätverk och arrangemang som jag inte är medveten om, men ovanstående är de som jag vet ordnas just nu. Sen skall man ju alltid delta i alla möjliga event, möten, föreläsningar etc – se till att man syns. (och att man alltid har sitt VISITKORT med 🙂
_______________________________
Jacqueline Kothbauer, en känd profil i Sverige – författare till boken Mediababe har listat några saker vi bör tänka på när vi beger oss ut för att nätverka:
Läs mera på http://mereffekt.nu/hemligheterna-med-natverkande/
- Vem är din målgrupp? Definiera vilka arbetsgivare, kunder, branschkollegor, journalister/bloggare och så vidare du vill bli upptäckt av
- Var finns de? Alla har vi redan ett nätverk. Utgå från det, men se till att få in nytt fräscht blod. Tiderna förändras och dina drömmar med dem. Umgås inte bara med gamla studiekamrater och kollegor. Sök dig till nya sammanhang via nätverksträffar, Linkedingrupper eller genom att bjuda de nya grannarna på middag.
- Varför träffas vi? Det går alldeles utmärkt att ha ett syfte med sitt umgänge. Vill du börja jobba inom telekombranschen, odla dina kontakter och satsa tid på att umgås med dem. Vill du öppna eget som frisör, var berätta om din satsning för alla du träffar. Du vet aldrig var du kan hitta en ny kund.
Vid samma länk kan man även läsa Sophia Sundbergs tips:
- Hjälp andra så kommer du själv att bli mer framgångrik!
Att ta sig tid att villkorslöst och utan krav hjälpa andra med kontakter och sprida information i sociala medier. Lagen om reciprocitet, lagen om tacksamhet, kickar in och man vill hjälpa den person tillbaka som man själv har fått hjälp av. Stefan Einhorn har också skrivit om detta i sin bok konsten att vara snäll; att det till och med är egoistiskt att hjälpa andra. Man tar hand om sig själv genom att hjälpa andra, just för att de kommer att vilja hjälpa dig tillbaka. Så ställ frågan till din affärskollega: Hur kan jag hjälpa dig?!
- Var nyfiken!
Var nyfiken på människor du möter. Ställ många frågor, visa intresse! Kom ihåg att vi faktiskt har dubbelt så många öron som mun och om vi använder dessa i den proportion vi har de, så blir vi framgångsrika nätverkare. För genom att ställa frågor och genom att ta reda på vad som är en bra kontakt, försöka hitta sätt att koppla ihop den här personen med andra affärskontakter, så hittar du sätt att hjälpa till. När vi visar intresse så bygger och stärker vi också vårt varumärke.
- Skippa förutfattade meningar om vem som är en bra kontakt!
Det finns så onödigt många förutfattade meningar hos människor, det är det absolut vanligaste jag möter när jag är runt och föreläser eller när jag håller i en Walk and Talk. Man har liksom redan innan bestämt sig för vem som är en bra kontakt och vem som inte är det och varför. Tänk större och mer långsiktigt att alla människor du möter är potentiellt en bra kontakt. Om inte för dig just idag, så kanske senare, eller kanske för en affärskollega till dig. Så kom ihåg att vårda ditt kontaktnät och följa upp dina nya kontakter!
Läs mera på http://mereffekt.nu/hemligheterna-med-natverkande/
_________________________________________
Drömsenariet i Österbotten: