Att fokusera på sitt företags marknadsföring får de flesta småföretagare att svettas. Någon kanske tänker på hur pengarna flyger iväg till ingen nytta och att det bara är något som reklammänniskorna lyfter fram för att få förtjäna pengar.
Men jag vill nog tro att de flesta faktiskt förstår att marknadsföring är allt vad företagaren gör i sitt företag. Marknadsföring innebär all aktivitet som syftar till att skapa affärer. Det som inte kostar något för en företagare att själv fundera på är att tänka över VAD företaget erbjuder och TILL vem. Hur tillfredsställer vi vår kunds behov och vad är det UNIKA med det som vi erbjuder?
Efter det kan man tänka på HUR man erbjuder sin produkt. Hur behandlar vi kunderna? Vad visar vi att vi värderar?
HUR hittar vi våra kunder? Var finns de? Hur köper de? Hur ser deras vardag och ekonomi ut? Vilka medier använder de?
När dessa frågor har funnit sitt svar – bestäm hur du vill visa upp din produkt åt dina kunder. Gör det gärna på ett kreativt sätt som får uppmärksamhet. Fokusera på kanaler där dina kunder finns. Enkelt, minnesvärt, roligt och inbjudande. Satsa rätt så vinner du!
Och som vanligt, behöver du hjälp så kontakta CELMA 🙂
#blogg100/ dag 17